Географічне розмаїття і туристичні скарби Італії на гостьовій лекції здобувачів освітньої програми «Бакалавр туризму»
23 жовтня 2023 року студенти спеціальності 242 Туризм і рекреація Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова мали можливість прослухати гостьову лекцію з навчальної дисципліни «Географія туризму» на тему «Географічне розмаїття популярних туристичних дестинацій» за участю директорки туристичної агенції «Дім Подорожей» Анни КОБИЛЯНСЬКОЇ. З-поміж великої кількості країн, які наче магнітом притягують потоки туристів з усього світу, для детального аналізу туристичного потенціалу цього разу була обрана Італія. Саме цю країну ми можемо миттєво побачити на мапі завдяки тому, що її територія за формою нагадує чобіток. Під час лекції (яка, по суті, перетворилася на віртуальну подорож) студенти пригадали (або дізналися вперше) чимало цікавих фактів про Італію, яка є однією з найвідвідуваніших туристами країн, і замислились над питанням, у чому, власне, секрет такої популярності.
Безумовно, Італія може похизуватися величезною кількістю туристичних ресурсів – як природних, так і культурно-історичних. Наявність морів (а їх аж цілих 5!), комфортного клімату та чудово облаштованих пляжів дозволяє успішно розвивати яхтинг, купально-пляжний та круїзний туризм; Доломітові Альпи, внесені до списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО, приваблюють любителів гірськолижного туризму; а для тих, хто схильний до екстремального туризму, Італія може запропонувати підйом на діючий вулкан Етна або подорож на вулканічний острів Стромболі, описаний в романі Жуля Верна «Подорож до центру Землі».
Літературно-художній туризм у країні завдячує своїм розвитком, перш за все, Вільяму Шекспіру, який у п’єсі «Ромео і Джульєтта» згадав місто Верону, яке на сьогодні визнане спадщиною ЮНЕСКО, і всі романтичні натури можуть приїхати сюди, щоб пройти крізь Арку бажань, помилуватися Балконом Джульєтти та відвідати Будинок Ромео.
Виходячи з того, що на території Італії розташовані місто-держава Ватикан, а в місті Барі – католицька базиліка з мощами Святого Миколая, легко припустити, що це стало підставою для розвитку релігійного туризму.
У свою чергу, легендарна Венеція зачаровує архітектурною спадщиною, яка визнана найдорожчою у світі і характеризується поєднанням різних стилів: розкішності візантійського, масивності і суворості романського, символічної алегоричності готичного, просторового розмаху й криволінійності стилю бароко і, зрештою, статичних та горизонтальних форм неокласицизму.
Не менш атрактивною є країна для прихильників гастрономічного туризму (багатьом цікаво скуштувати піцу, пасту, лазанью та інші традиційні страви італійської кухні саме на їх батьківщині). Крім того, на території Італії вирощують понад 3000 видів винограду і завдяки цьому процвітає виноробство, що приваблює бажаючих здійснити дегустацію і, можливо, придбати колекційну пляшечку вина, вартість якої може сягати 5000 євро.
Звісно, розповідь Анни КОБИЛЯНСЬКОЇ супроводжувалася слайд-шоу, на якому були зображені Доломітові Альпи, вулкан Стромболі, комфортабельний круїзний лайнер у Венеції, майже лялькові будиночки «труллі» з Альберобелло і скельні поселення («сассі») Матери (між іншим, і ті, й інші зараховані до пам’яток Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО), дивовижні пейзажі з гори, на якій розташована Республіка Сан-Марино, а також всім відомий фонтан Треві, з якого представники комунальних служб щорічно дістають монети загальною вартістю близько 1000000 євро (так багато туристів надихнулися фільмом «Три монети в фонтані» і вірять в легенду, що, залишивши у фонтані монету, вони знову повернуться до Риму).
Ще багато інших ресурсів можна проаналізувати, щоб обґрунтувати популярність Італії серед мандрівників і тих, хто навіть бажає придбати тут нерухомість (у цьому сенсі острови Капрі та Сардинія надзвичайно приваблюють «зірок» Голівуду).
Але є ще один атрактивний чинник – це гостинність, доброзичливість місцевого населення, «присмачена» їх особливим темпераментом, комунікабельністю, що водночас поєднується з повагою до сімейних цінностей і прагненням родинного затишку. Мабуть, все це прищеплює особливу звичку насолоджуватися життям під спекотним сонцем і приємним морським бризом, зачинивши на час «сієсти» усі заклади, які могли б приносити прибуток від обслуговування туристів… Не дивно, що самі італійці не поспішають у далекі мандри і віддають перевагу внутрішньому туризму, демонструючи тим самим «туристичний патріотизм».
Прослухавши таку цікаву розповідь, студенти поставили лекторці чимало запитань. Перш за все учасників заходу цікавили питання безпеки, а також, чи має пересічний турист шанси зустрітися зі справжніми мафіозі (ну як тут було не згадати про всім відому сицилійську мафію?). Розуміючи важливість інфраструктурного забезпечення подорожі, студенти поцікавились особливостями пересування територією країни. Знаючи про вплив чинника сезонності на туристичний бізнес, слухачі лекції уточнили, в який період відвідування Італії є найактуальнішим для туристів, а також дізналися про високу вологість повітря і відносно високу температуру на півдні країни у зимові місяці (у цьому регіоні сніг вважається аномальним явищем!). Зрештою, пролунало питання про середню вартість подорожі, яка, звісно, є високою, але справжні туристи завжди шукають можливість заощадити потрібну суму коштів, аби подарувати собі здійснення мрії – мрії, що має назву «ІТАЛІЯ».
На прикладі Італії була показана важливість формування і підтримки національного бренду, сила якого залежить не лише від географічного розташування території, наявних туристичних ресурсів, але й від ставлення місцевого населення до туристичної діяльності, їх готовності розвивати малий бізнес у цій галузі, виявляти гостинність під час прийому туристів і бути толерантними, коли їх чисельність стає аж надто великою.